Buket Doran Söyleşisi

Şebnem Ferah’ın bas gitaristi Buket Doran ile edebiyat ve müzik üzerine samimi bir söyleşi gerçekleştirdik…

İNSANLAR NEDEN YAZIYOR? ONLARI BUNA İTEN NEDENLER SİZCE NELERDİR?

Yazma eylemi çok farklı şekillerde icra edildiği için, bunu tek cümleyle ifade etmek zor olacaktır. Sanatsal açıdan bakarsak insanlar, zengin iç dünyalarını ve birikimlerini iyi olduklarını hissetikleri bir vasıta aracılığıyla -müzik enstrümanları, kelimeler, fırça ve boyalar… gibi- paylaşmak, seslerini duyurmak, fark edilmek/fark yaratmak, iz bırakmak, kendilerini ifade etmek ihtiyacında olabiliyorlar. Bu ya da benzeri itici duygular ve yazmak, daha sonra onların yaşam biçimi ve bir gereklilik haline de dönüşebiliyor.

Sadece kendiyle kalmak, hayatını somutlaştırarak analiz etmek, rahatlamak… gibi nedenlerle kendileri için yazan da çok sayıda tanıdığımız vardır. Deneyim, inceleme ve gözlemlerle yoğrulan düşünce ve duyguların, dilin en güzel anlatımı ve etkileyici bir üslup ile kağıda dökülerek insanlarla paylaşılması durumunda da yazar yine kendince farklı duygularını tatmin ediyor olacaktır. Yaratıcılık, özgürlük hissi, var olanın dışında, özenle kurgulanmış dünyalarda yaşayabilme ve tanımadığın insanları bu yolculuklara davet edebilme hali, oldukça etkileyici bir durum olsa gerek. Bilgilendirici, derinden etkileyici,  toplumlara yön veren, insanlara ve olaylara farklı bakış açılarıyla yaklaşarak zihinleri/kalpleri açan, farkındalık yaratan, insanları kendilerini geliştirmeye sürükleyen eserlerin yazarları için de bireysel tatmin duyguları yanında, sosyal bir sorumluluk duygusunun, görev bilincinin de onlara eşlik ettiğini düşünüyorum.

 buket 2

O HALDE YAZMAK HERKESİN İHTİYACI MIDIR?

Çoğu insan kendini bir şekilde ifade edebilmek, sesini duyurmak, varlığına bir anlam ve özellik katmak, değerli kılmak, faydalı olabilmek.. gibi motiflerle bazı yollara başvuruyor. Bu durumda yazmayı seçenler için de yazmak bir ihtiyaç olacaktır.

 

SİZ YAZMIŞ OLSAYDINIZ, DUYGUSAL YA DA ROMANTİK Mİ YOKSA BİR ARAŞTIRMA YAZISI MI YAZARDINIZ?

Benim için ilk başta araştırma yazısı yazacağım söylenebilir aslında. Kesinlikle çok zevkle yapacağım bir çalışma olur ama kendi kendime uzun süredir yazdıklarım, daha çok duygusal bir içerik ve formda oluyor sanırım.

buket 4

SON OKUDUĞUNUZ KİTAP? SİZİ ETKİLEYEN YANI NEYDİ?

Ölümsüz Üstatların Yaşam ve Öğretisi. Aklımızı, kalbimizi kendimize ve bilinmeyenlere kapayarak kendi gücümüzü, elimizdeki değerleri görmez hale geldiğimizde, farkındalığımızı kaybettiğimizde aslında her şeyin, soru ve cevapların, en basit haliyle karşımızda, yanımızda, içimizde kök salmış bir halde bizi beklediğini; sonuçların bizim seçimlerimizle şekillendiğini ve kirlenmekten sakınmadan kendimizi ortaya koymanın doğallığını, güzelliğini, ahenk duygusunu, güç, öz ve zekayla çevrili olduğumuzu hatırlatan bir kitap oldu benim için.

Edebiyat dünyasında birçok yazarın bir eser oluştururken farklı ambiyanslar aradığına bazen de kendini dış dünyaya tamamen kapattığına tanık oluyoruz. Peki sizde bir müzisyen olarak bu tür değişiklikler oluyor mu? Ya da siz eser oluştururken eserinizin hangi aşamasında, hayatınızda ne tür değişikler yaşıyorsunuz?

Değişiklik ve kendini beslemenin, sonrasında izolasyonun, yaratıcı her çalışmada gereklilik olduğunu düşünüyorum. Kişiden kişiye değişiklikler gösterecektir elbet. Dış dünyadaki çeşitli gözlem, deneyim ve yaşanmışlıkların biriktirildiği bir dönemi; bunların içselleştirildiği, belirli filtrelerden geçirilerek, duygu ve düşünce dünyasında işlendiği, doğru ifadelere büründürüldüğü bir süreç takip ediyor diye düşünüyorum. Yazı yazarken, günlük telaştan uzakta bir yerlerde olmayı, gece geç saatlerdeki sessizliği, kafamdaki seslerin yerine içimi duyabileceğim bir ortam yaratmayı seviyorum. Albüm zamanı stüdyoda geçirdiğimiz yaratım sürecinde de, her ne kadar uyumak için evlerimize dönsek de, günün ve kendimin büyük bir bölümünü oraya yönlendirmek, aklen ve ruhen dışarıdan uzak, orada birlikte izole olup yaptığımız şey üzerine konsantre vakit geçirebilmek benim için önemli oluyor.

Örneğin sizi  müziğe çeken etkenler nelerdi?

Müziğin hayatımda çocukluğumdan itibaren önemli bir yeri oldu; daha çok her müzikte dans etmek ve uzun süre folklor oynamak, bandolara bayılmak, favorim olmasa da da flüt çalmak şeklinde… ama dansa oldukça düşkün olduğum söylenir. Şartlar sebebiyle enstrümanımla geç tanışabildim ama özellikle canlı olarak izlediğim ilk rock konserinde, lise 1’deydim sanırım, bas gitarın duygusundan, ritminden ve tınısından derinden etkilenmem; hesapsız ve hızlı bir şekilde bas gitar tutkusuyla, müzik içinde kendimi en iyi hissettiğim yere doğru hareket etmeme yön vermiştir. Müzik dinlemenin, ona vücudunla eşlik etmenin, bir şekilde içinde yer alabilmenin farklı ve çok güçlü etkileri olmuştur üzerimde ve beni farkına varamadan içine çekmiştir.

buket 3

Buket Doran’ı en derinden etkileyen grup ve albümü bizimle paylaşır mısınız?

Bir grup ya da albüm söylemek gerçekten imkansız aslında, hepsi ayrı ayrı duygularla birbirine eklenerek toplam bir etki yaratıyor. Üniversite zamanı içinde, bulunduğum durum ve duygulardan yola çıkarak, o günkü şartlarda Queensryche’ın Operation Mindcrime albümü çok zamanımı almıştı diyebilirim.

HomeStudio adında bir müzik atölyeniz var ve aynı zamanda eğitmenlik yapıyorsunuz. Öğrencilerinize verdiğiniz öğütlerden bahseder misiniz biraz?

Kendi tecrübelerimize eklemeye çalıştığımız donanım etrafında, her bir birey için bambaşka yollar keşfediyoruz biz de. Benzer şeyleri farklı şekillerde paylaşsak da benim temelde ifade etmeye çalıştıklarım aşağıdaki prensipler etrafında oluyor:

Çalışmak, arzuladığımız hedeflere varmanın ön koşulu, çaba harcamadan bir sonuç almak çok zor. Bu çaba herkes için farklı parkurlarda, farklı zorlukta bir uğraş olacaktır.

Kendimize, vücudumuza iyi bakmamızın, farklı müzikler dinlemenin, aklımızı ve kulağımızı bilmediklerimize de açmanın, bildiklerimize zaman içinde geri dönüp onları yeniden şekillendirmenin, analiz etmenin gerekliliği.

Aklı tamamen devreden çıkararak, gözlerimizi kapayarak dinlemeye, duymaya, hissetmeye alışmak.

Zorunlulukların ve fiziksel-mental disiplinin, bizi, yola çıktığımız güzel duygulardan uzaklaştırmamasını sağlamak.

Duygularımızı ifade edebilmek için önce elimizdeki aracılarla ilişkimizi geliştirmek, onları vücudumuz ve aklımızın, kalbimizin bir parçası haline getirmenin önemi.

Hareketlerimiz ve sözlerimiz, enstrümanımızın bir parçasıymış, yaptıklarımız -ne seviyede olursa olsun- bizim doğalımızmış gibi tınladığında her şeyin çok değişeceğini anımsamak.

Kendimize dürüst olarak doğru hedefler seçebilmek; engelleri rahat ve doğal bir şekilde yolumuzdan yavaş yavaş, sırayla kaldırmak; kendimize gereğinden fazla yüklenmemek ama dürüst olup bahaneler arkasına saklanmamaya çalışmak; performansımızı analiz ederek hedef-plan değişiklikleri yapmak.

O yol her ne ise, kendimizi beslemeyi, iç ve dış dünyamızı zenginleştirmeyi ihmal etmemek

Hiçbir tutku ya da ilgi için hiçbir zaman geç diye bir şey yoktur. İsteyince el, ayaklar ve akıl da bu duyguya hizmet edecek; zaman ve sabır eşliğinde her şey başarılabilecektir. Denemekten ve hata yapmaktan çekinmememiz gerekir.

 

HomeStudio’ya gelecek öğrencilerinizi neler bekliyor, biraz anlatır mısınız?

Benim amacım, stüdyomuzun biz yetişirken yaşadığımız eksiklikleri giderebilecek; özlemini duyduğumuz şeyleri vücuda getirecek; farklı insanları müzik etrafında bir araya getirerek, disiplinden kopmadan duyguları ve kendimizi ödüllendirmeyi ihmal etmeden, uzun süreli yeni birlikteliklere, yeni hayatlara kapı açabilecek bir yer olması idi. Herkesin hayatında müziğin içinde yer alabileceği fırsatlara ve teşviğe ihtiyacı oluyor; ister keyif için, ister profesyonel amaçla gelinsin, kapımız herkese açık.

İhtiyaçları olan her konuda, her sorularına ya da sorunlarına içten duygularla cevap verebilmeye ya da doğru yere yönlendirmeye çalışmak benim için önemli.

Temel eğitim programımız yanında en önemlisi, dersleri kişiye özel bir şekilde planlamaya çalışıyoruz ve herkesin, en kısa sürede, hem motive olup hem keyif alabilmesi için bir grup ile şarkı çalarak, provalar yapmasına ve sahne almasına fırsat tanıyoruz. Yılda iki kere gerçekleştirdiğimiz HomeStudio konserlerinde, kimsenin mükemmel icra eder hale gelmesini beklemeyerek, doğru parçalar seçip yaptığımız onlara uygun düzenlemeler ile başlangıç seviyesindeki öğrencilerimizi de her seviyede amatör/kurumsal gruplarımızı da sahneye çıkartıyoruz.

Çalışmalarının ve emeklerinin karşılığında, kısa sürede sahnenin ya da enstrümanı ile bir şeyler yaratabilmenin tadını alan öğrencilerimiz; çok daha hevesle ve disiplinle, varacakları hedeflere doğru hız kazanıyorlar. Ayrıca aileleri ve sevdikleri onları izlemek için toplandığındaki heyecan ve mutluluk sahneleri de cabası :)

HomeStudio’da Sahne Sizi Bekliyor!

Sevgili Buket Doran’a, bizimle gerçekleştirdiği söyleşi için sonsuz teşekkürler…

SÜLEYMAN YAKUTLU

1 Yorum Buket Doran Söyleşisi

  1. Böylesine donanımlı bir müzisyenle yapılmış; dopdolu, şahane bir söyleşi! Kutluyorum seni Süleyman!

Yorumlar

E-posta bilginiz gizli kalacaktır.